ЗАХИСТ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ
- законодавство у сфері захисту прав споживачів, зокрема Закон України «Про захист прав споживачів», розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 № 217-р «Про схвалення Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року», розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 983-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року», постанова Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 № 833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів», постанова Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667 «Про затвердження Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів».
- зразки скарг про порушення законодавства про захист прав споживачів (за зразком, розміщеному на офіційному сайті Держпродспоживслужби www.consumer.gov.ua);
- пам'ятки та настанови для споживачів в ситуаціях, у яких права споживачів порушуються найчастіше;
- аналіз звернень споживачів структурними підрозділами з питань захисту прав споживачів при виконавчих органах місцевих рад.
Пам’ятки і настанови для споживачів в ситуаціях, коли їх права порушуються, зразки скарг про порушення законодавства про захист прав споживачів
Зразок скарги про порушення прав споживачів
|
Держпродспоживслужба України вул. Б.Грінченка, 1, м. Київ, 01001
ПІП скаржника Адреса скаржника Контактний телефон
|
Скарга
10 лютого 2016 року мною за адресою: _____________________________, у магазині «______________________» ФОП _____________________ або (ТОВ «____________________») було придбано_________________________ вартістю ___________грн.
У період гарантійного терміну продукція втратила якість (виникли недоліки)_________________. Звернувшись до магазину, продавець мені відмовив у проведенні гарантійного ремонту__________________ (копія звернення додається).
У зв’язку з чим, прошу розглянути мою скаргу по суті та вирішити питання щодо проведення гарантійного ремонту (повернення коштів) за товар, який не відповідає якості.
Додатки:
- копія звернення до суб’єкта господарювання,
- копія документу, який засвідчує факт придбання продукції;
- копія технічного паспорта;
- тощо.
Дата Підпис
Примітка: електронне звернення, якщо воно надсилається без використання електронного цифрового підпису, повинно мати вигляд сканованої копії та/або фотокопії.
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ СПОЖИВАЧА (якщо ваші права порушені)
Відповідно до статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів» (далі – Закон), у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків придбаного взуття споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, у порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Істотний недолік - недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
а) він взагалі не може бути усунутий;
б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;
в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.
З огляду на вищезазначене, споживач подає письмову заяву на ім’я суб’єкта господарювання, в якій викладає суть питання. Суб’єкт господарювання повинен зареєструвати заяву споживача. Якщо суб’єкт господарювання відмовляє споживачу у реєстрації його заяви, споживач направляє звернення поштою з повідомлення про вручення. Положеннями Закону, передбачено, що вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
Крім того, в разі порушення ваших прав, як споживача ви маєте право звернутися до суду або Держпродспоживслужби України (01001, м. Київ, вул. Б.Грінченка, 1), її територіальних органів (адреси та телефони територіальних органів Держпродспоживслужби можна знайти на сайті www.consumer.gov.ua), які знаходяться в областях та м. Києві. Держпродспоживслужба та її територіальні органи розглядають всі звернення споживачів, права яких було порушено, у встановлений чинним законодавством термін.
Згідно зі ст. 5 Закону України «Про звернення громадян», звернення може бути усним чи письмовим. Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.
Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
При зверненні до Держпродспоживслужби подаються наступні документи:
- звернення;
- копія звернення до суб’єкта господарювання,
- копія документу, який засвідчує факт придбання продукції;
- копія технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу;
- інші документи, які стосуються розгляду звернення.
Інформація щодо захисту прав споживачів
- Пам’ятки і настанови для споживачів в ситуаціях, коли їх права порушуються, зразки скарг про порушення законодавства про захист прав споживачів
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №217-р "Про схвалення Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року"
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 983-р "Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року"
- Постанова Кабінету Міністрів України від 15 червня 2006 року №833 "Про затвердження порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів"
- Постанова Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №667 "Про затвердження Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів"
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства аграрної
політики та продовольства України
14 лютого 2018 року № 71
ФОРМА
для подання письмового запиту та запиту електронною поштою на отримання публічної інформації від юридичної особи та об’єднань громадян без статусу юридичної особи
Розпорядник інформації |
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ БЕЗПЕЧНОСТІ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ ТА ЗАХИСТУ СПОЖИВАЧІВ |
вул. Бориса Грінченка, 1, м. Київ, МСП 01001 |
|
Запитувач |
|
(найменування юридичної особи/об’єднання громадян без статусу юридичної особи (прізвище, ім’я, по батькові представника запитувача)) ______________________________________________________________________________________ (поштова адреса / адреса електронної пошти / номер телефону запитувача (якщо такий є)) |
Запит на отримання публічної інформації
Прошу відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» надати _________________________________________________
__________________________________________________________________
(загальний опис інформації або вид, назва, реквізити чи зміст документа (якщо запитувачу це відомо))
Запитувану інформацію прошу надати у визначений законом строк (потрібне зазначити):
на поштову адресу |
______________________________________________________ (поштовий індекс, область, район, населений пункт, вулиця, номери будинку та квартири) |
на електронну адресу |
______________________________________________________ |
телефаксом |
|
за телефоном |
|
_______________ _____________________
(дата) (підпис)
|
Примітки:
1. До апарату Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів запит може бути подано: на поштову адресу: м. Київ, вул. Бориса Грінченка, 1, МСП 01001 (на конверті зазначити «Публічна інформація»); за телефоном: (044) 279-79-89; на електронну адресу: z-elena@consumer.gov.ua; в усній формі на особистому прийомі за адресою: м. Київ, вул. Бориса Грінченка, 1, понеділок – четвер – з 9.00 до 18.00, п’ятниця – з 9.00 до 16.45, обідня перерва – з 13.00 до 13.45.
2. Відповідь на запит на інформацію надається у спосіб, обраний запитувачем, протягом п’яти робочих днів з дня реєстрації запиту.
3. У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, строк розгляду запиту може бути продовжено до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку запитувачу повідомляється в письмовій формі не пізніше ніж протягом п'яти робочих днів з дня реєстрації запиту. 4. Інформація на запит надається безоплатно. 5. У разі якщо запитувана інформація містить документи обсягом понад 10 сторінок, про це протягом п’яти робочих днів з дня реєстрації запиту повідомляється запитувачу із зазначенням обсягу фактичних витрат, пов’язаних із копіюванням або друком документів, реквізитів і порядку відшкодування таких витрат. Надання інформації здійснюється протягом трьох робочих днів після підтвердження оплати вартості фактичних витрат.
6. У задоволенні запиту може бути відмовлено у таких випадках: 1) Держпродспоживслужба не володіє і не зобов’язана відповідно до її компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом; 3) запитувач не оплатив фактичні витрати, пов’язані з копіюванням або друком документів, відповідно до пункту 5 цих Приміток; 4) не дотримано вимог щодо складання та подання запиту на інформацію, передбачених частиною п’ятою статті 19 Закону України «Про доступ до публічної інформації», а саме не зазначено: найменування запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв’язку (якщо такий є); загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит (якщо запитувачу це відомо); підпис і дату (за умови надання запиту в письмовій формі). |
||
|
Директор Департаменту аграрної політики та сільського господарства |
В. Топчій |
|